1. Η Εποχή (Δεκαετία του 1930)
Η διαφήμιση που βλέπουμε προέρχεται από την Ηλεκτρική Εταιρία Αθηνών-Πειραιώς (ΗΕΑΠ), γύρω στο 1933. Εκείνη την εποχή, η ηλεκτροδότηση είχε αρχίσει να εξαπλώνεται ραγδαία στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας, αλλά για πολλά νοικοκυριά το ηλεκτρικό ρεύμα ήταν ακόμα μια πολυτέλεια.
Οι εταιρείες που παρείχαν ηλεκτρισμό έπρεπε όχι μόνο να πουλήσουν το ρεύμα, αλλά και να «πείσουν» το κοινό να αγοράσει ηλεκτρικές συσκευές που θα έδιναν νόημα στη νέα ενέργεια. Έτσι, η ηλεκτρική κουζίνα έγινε ένα από τα πρώτα προϊόντα-σύμβολα του «μοντέρνου σπιτιού».
2. Το Μήνυμα της Διαφήμισης
Το κείμενο γράφει:
«Από τον καιρό που αγοράσαμε ηλεκτρική κουζίνα η κυρά δε μ’ αφήνει στιγμή να μαγειρεύει.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΘΗΝΩΝ – ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΣΤΑΔΙΟΥ 4»
-
Εδώ βλέπουμε το σλόγκαν της εποχής: το νοικοκυριό εκσυγχρονίζεται, η μαγείρισσα ή η νοικοκυρά μαγειρεύει εύκολα, καθαρά και γρήγορα, χωρίς την ταλαιπωρία του ξύλου, του κάρβουνου ή του πετρελαίου.
-
Η γλώσσα είναι χαρακτηριστικά καθαρεύουσα/δημοτική με μια δόση «προφορικότητας», ώστε να δείχνει καθημερινή κουβέντα.
Η εικόνα παρουσιάζει μια κομψή γυναίκα, καλοντυμένη, να κρατά πιάτα, με το ηλεκτρικό φουρνάκι στο βάθος. Δεν δείχνει καπνούς, βρώμα, ούτε κόπο. Αντίθετα, προβάλλεται μια αίσθηση πολυτέλειας και άνεσης.
3. Η Ηλεκτρική Εταιρία Αθηνών – Πειραιώς
Η ΗΕΑΠ ιδρύθηκε το 1929 από την Power and Traction Finance Company (Αγγλική εταιρία), που πήρε το δικαίωμα να ηλεκτροδοτήσει την Αθήνα και τον Πειραιά.
Η διαφήμιση αυτή είναι μέρος της μεγάλης εκστρατείας της εταιρίας να διαδώσει τον ηλεκτρισμό όχι μόνο ως φωτισμό, αλλά και ως τρόπο ζωής.
Μάλιστα, εκείνη την περίοδο, η ΗΕΑΠ είχε δημιουργήσει και εκθεσιακά κέντρα στην οδό Σταδίου, όπου οι νοικοκυρές μπορούσαν να δουν από κοντά τις νέες ηλεκτρικές συσκευές (κουζίνες, ψυγεία, σίδερα).
4. Η Θέση της Γυναίκας στη Διαφήμιση
Η εικόνα συνδέεται με την κοινωνική αλλαγή της εποχής.
Στον Μεσοπόλεμο, η αστική οικογένεια στην Αθήνα ήθελε να δείξει ότι ανήκει στη «νέα εποχή», με μοντέρνο σπίτι και άνεση. Η γυναίκα παρουσιάζεται ως κομψή οικοδέσποινα που, χάρη στην τεχνολογία, έχει περισσότερο χρόνο για την οικογένεια και τον εαυτό της.
Αυτό συνδέεται και με το διεθνές κίνημα «modern domesticity» – όπου η διαφήμιση υποσχόταν ότι η ηλεκτρική ενέργεια θα απελευθερώσει τη γυναίκα από τον βαρύ οικιακό μόχθο.
5. Η Καλλιτεχνική Αξία
Η αφίσα έχει αρ ντεκό αισθητική (χαρακτηριστική των 1930s):
-
Καθαρά περιγράμματα.
-
Μοντέρνα παρουσίαση της γυναίκας (μακιγιάζ, κοντό καρέ).
-
Οικογενειακή σκηνή που «μυρίζει» πρόοδο και εκλέπτυνση.
6. Η Σημασία Σήμερα
Η συγκεκριμένη διαφήμιση αποτελεί ιστορικό τεκμήριο:
-
Μαρτυρά την είσοδο του ηλεκτρισμού στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.
-
Δείχνει πώς οι εταιρίες χρησιμοποίησαν τη διαφήμιση για να αλλάξουν συνήθειες αιώνων (μαγείρεμα σε ξύλα/κάρβουνο).
-
Αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του διαφημιστικού λόγου και σχεδίου του Μεσοπολέμου στην Ελλάδα.
✅ Συμπέρασμα:
Η διαφήμιση αυτή της Ηλεκτρικής Εταιρίας Αθηνών – Πειραιώς, από τον Νοέμβριο του 1933, δεν είναι απλώς μια προώθηση προϊόντος, αλλά ένα μανιφέστο του «ηλεκτρικού πολιτισμού» που άλλαξε για πάντα την καθημερινότητα στα ελληνικά σπίτια.
Discover more from advertising history
Subscribe to get the latest posts sent to your email.