Η αφίσα αυτή είναι διαφήμιση από τη δεκαετία του 1980 (τέλη ’70 με αρχές ’80 πιθανότερα), η οποία προωθεί τα καταστήματα ηλεκτρικών ειδών γύρω από την πλατεία Κλαυθμώνος στην Αθήνα. Στο κείμενο αναφέρεται ως «Πλατεία Πρίζας», ένα λογοπαίγνιο που χρησιμοποιήθηκε διαφημιστικά για να συνδέσει τα ηλεκτρικά είδη με τον χώρο όπου βρίσκονταν συγκεντρωμένα δεκάδες καταστήματα.
️ Ιστορικό Πλαίσιο
- Η πλατεία Κλαυθμώνος (επίσημα «Πλατεία Δημοκρατίας») είχε γίνει σημείο αναφοράς για την αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών από τη δεκαετία του ’60 και μετά.
- Εκεί, μέσα σε ακτίνα λίγων δρόμων, βρίσκονταν μεγάλα και μικρά καταστήματα που εμπορεύονταν ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια, ηλεκτρικές συσκευές και γενικά ό,τι είχε σχέση με τον ηλεκτρισμό.
- Η συγκέντρωση τόσων καταστημάτων σε μικρή περιοχή την έκανε «εμπορική γειτονιά» με τεράστια επισκεψιμότητα.
⚡ Το Διαφημιστικό Τρικ
Η καμπάνια βαφτίζει την πλατεία ως «Πλατεία Πρίζας» (αντί για Κλαυθμώνος), παίζοντας με την ιδέα ότι εκεί θα «συνδεθείς» για να βρεις τα πάντα γύρω από τον ηλεκτρισμό.
- Η κεντρική εικόνα δείχνει μια πρίζα-χάρτη, με την πρίζα να γίνεται… πλατεία, ενώ οι δρόμοι γύρω της λειτουργούν σαν καλώδια.
- Το σύνθημα:
«Για τα ηλεκτρικά σας είδη, ελάτε στη πλατεία της… Πρίζας (τη λένε και Κλαυθμώνος).»
️ Το Μήνυμα της Διαφήμισης
Η διαφήμιση τονίζει τρία βασικά πλεονεκτήματα:
- Συγκέντρωση καταστημάτων: «Πού αλλού θα βρείτε τόσα πολλά καταστήματα συγκεντρωμένα σε μια ακτίνα 200 μέτρων;»
- Ποικιλία & μάρκες: «Όλες οι μάρκες, εισαγόμενες ή ελληνικές.»
- Εξυπηρέτηση & χαμηλές τιμές: Λόγω του ανταγωνισμού μεταξύ των καταστημάτων της ίδιας περιοχής.
Τα Καταστήματα
Στο κάτω μέρος της διαφήμισης αναφέρονται πολλά καταστήματα που συμμετείχαν στην καμπάνια:
- Α. ΝΙΣΙΩΤΗΣ
- ΑΡΩΝΗΣ
- Β. ΤΖΑΡΟΣ
- EXAS AEROODYN (PHILIPS)
- ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΑΓΟΡΑ (PHILIPS)
- KELVIN-ELECTRIC
- Κ. ΣΑΓΙΑΝΟΣ
- ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ
- Μ.Β. ΚΑΛΑΜΠΟΚΗ (ΚΟΡΑΗ)
- ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ “STAR”
- ΝΤΟΜΕΣΤΙΚΑ (ΚΟΡΑΗ)
- ΡΑΔΙΟ ΑΘΗΝΑΙ
- ΡΑΔΙΟ ΑΛΠΕΙΣ
- ΡΑΔΙΟ ΕΡΜΗΣ
- ΡΑΔΙΟΗΛΕΚΤΡΙΚΗ
- ΣΦΗΚΑΣ
- Θ. ΔΡΟΥΚΑΛΗΣ
- ΦΙΛΟΣΞΕΝΙΔΗΣ
Πολλά από αυτά δεν υπάρχουν πια, αλλά μερικά (όπως ο Κωτσόβολος) εξελίχθηκαν σε πανελλαδικές αλυσίδες.
Σημασία της Καμπάνιας
- Ήταν μια συλλογική διαφημιστική προσπάθεια των καταστηματαρχών της περιοχής, ώστε να προσελκύσουν ακόμα περισσότερο κόσμο.
- Η επιλογή του όρου «Πλατεία Πρίζας» έμεινε ιστορικά σαν παρατσούκλι για την πλατεία Κλαυθμώνος, παρόλο που επισήμως δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ.
- Αντικατοπτρίζει μια εποχή που οι Αθηναίοι πήγαιναν σε συγκεκριμένες εμπορικές «πιάτσες» (π.χ. Αιόλου για υφάσματα, Σταδίου για ρούχα, Μοναστηράκι για παλιά αντικείμενα, Κλαυθμώνος για ηλεκτρικά).
Η Σταδιακή Παρακμή
- Από τη δεκαετία του 1990 και μετά, με την άνοδο των αλυσίδων ηλεκτρικών ειδών (Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Media Markt κ.ά.) και τη μετατόπιση του εμπορίου σε μεγάλα εμπορικά κέντρα και malls, η «Πλατεία Πρίζας» άρχισε να χάνει την αίγλη της.
- Σήμερα λίγα καταστήματα ηλεκτρικών έχουν απομείνει στην περιοχή, και η φήμη της σαν κέντρο αγοράς ηλεκτρικών έχει πλέον σβήσει.
✅ Συνοψίζοντας:
Η διαφήμιση «Πλατεία Πρίζας» είναι χαρακτηριστικό δείγμα ομαδικής εμπορικής καμπάνιας της δεκαετίας του ’80. Έδωσε στη πλατεία Κλαυθμώνος το παρατσούκλι που έμεινε στη μνήμη πολλών Αθηναίων. Συμβόλιζε μια εποχή όπου οι αγορές γίνονταν σε συγκεκριμένες εμπορικές «γειτονιές» και η αγορά ηλεκτρικών ειδών ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία.
Discover more from advertising history
Subscribe to get the latest posts sent to your email.