Ford Πολυτελεῖας

Η εικόνα δείχνει μία παλιά ελληνική διαφήμιση της Ford, με τον χαρακτηριστικό τίτλο “Ford Πολυτελεῖας” (με ελληνικά γράμματα και χρήση του πολυφωνικού «ει» ως «ῖ»), και με τη φράση “ανώτερα όλων των άλλων εργοστασίων. Δοκιμάσατέ τα.” Αναγράφεται επίσης αντιπρόσωπος: “Ι. ΚΟΝΤΕΛΛΗΣ & Σιγ.”, ενώ εμφανίζεται και η τοποθεσία «Μυτιλήνη – Σαρή – Μπαμπά».

Ας δούμε το πλήρες ιστορικό πλαίσιο αυτής της διαφήμισης:


Το υπόβαθρο της διαφήμισης

Η παρουσία της Ford στην Ελλάδα κατά τον Μεσοπόλεμο

Κατά τη διάρκεια του Μεσοπολέμου, η Ford διατήρησε σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά, με εκτεταμένο δίκτυο πώλησης, το οποίο περιλάμβανε τόσο επιβατικά όσο και αγροτικά οχήματα, όπως τα Fordson. Η προβολή της εταιρείας γινόταν μέσα από το ίδιο δίκτυο πωλήσεων που προωθούσε και τα επιβατικά μοντέλα

Η χρήση της ελληνικής λέξης “πολυτέλεια”

Το λεκτικό παιχνίδι “Ford Πολυτελεῖας” δεν υποδηλώνει κάποιο μοντέλο—πρόκειται για απόδοση του αγγλικού “Ford Luxury” ή “Ford de luxe”, τίτλοι που συχνά χρησιμοποιούσε η εταιρεία για να διακρίνει τα καλύτερα εξοπλισμένα ή ανώτερα ποιοτικά μοντέλα της. Η ελληνική “πολυτελεῖας” λειτουργεί συνειρμικά, προβάλλοντας την άποψη ότι τα Ford ξεχωρίζουν ως πολυτελή, σε σχέση με άλλα εργοστάσια.

Ο ρόλος του αντιπροσώπου

Στην υπογραφή της διαφήμισης αναφέρεται: “Αντιπρόσωποι: Ι. ΚΟΝΤΕΛΛΗΣ & Σιγ.”. Αυτό πιθανότατα αναφέρεται σε ένα δίκτυο αντιπροσώπων με τον «Κοντέλλη» να είναι ο βασικός διανομέας. Ο Κοντέλλης και οι συνεργάτες του (Σια. = «Συνεργάτες» ή «Σία» στα ελληνικά) εκπροσωπούσαν τη Ford στη συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή στη Μυτιλήνη και συγκεκριμένα στις περιοχές «Σαρή» «Μπαμπά».

Το ύφος της διαφήμισης

Η διαφήμιση είναι έντυπη, σχεδόν σκαναρισμένη από περιοδικό ή εφημερίδα της εποχής, με σκίτσο ενός επιβατηγού αυτοκινήτου πρώην δεκαετιών 1910–1920. Ο στυλιζαρισμένος σχεδιασμός τονίζει την αξιοπιστία, το κύρος και την υπεροχή στα χαρακτηριστικά, ενώ το λεκτικό «ανώτερα όλων των άλλων εργοστασίων» ενισχύει αυτόν τον προσανατολισμό (branding)…


Συνοπτικά: Ποια είναι η ιστορία αυτής της διαφήμισης

Στοιχείο Περιγραφή
Εποχή Ενδεχομένως δεκαετία 1920–1930, εποχή ισχυρής παρουσίας της Ford στην Ελλάδα και ανάπτυξης δικτύων με αντιπροσώπους.
Μήνυμα Προώθηση ως αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας και πολυτελείας σε σχέση με ανταγωνιστικά εργοστάσια (“Ford Πολυτελεῖας”, “ανώτερα όλων…” κ.ά.).
Σχεδιασμός Χειροποίητο σκίτσο γλωσσικά και οπτικά συνδεδεμένο με την “πολυτέλεια” και το κύρος.
Αντιπρόσωπος Ι. Κοντέλλης & Σια, πιθανόν υπεύθυνοι για τη διανομή στην περιοχή της Μυτιλήνης (Σαρή–Μπαμπά).
Αποτύπωση στην ελληνική πραγματικότητα Αν και Ford είναι διεθνές brand, η διαφήμιση έχει πλήρως ελληνικά στοιχεία (γραμματοσειρά, αντιπροσώπου, τοπικές περιοχές), καθιστώντας την ένα τοπικό δείγμα αυτοκινητικής διαφήμισης.

Η διαφήμιση αντιπροσωπεύει ένα ενδιαφέρον δείγμα της πρώιμης εποχής της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ελλάδα — συγκεκριμένα, την προσπάθεια της Ford να τοποθετήσει τα αυτοκίνητά της στην ελληνική αγορά ως προϊόντα ποιότητας και στιλιστικής υπεροχής. Η διατύπωση “πολυτελεῖς” είναι κυρίως λογοτεχνική/λογοπαίγνιο, ενώ ο τοπικός αντιπρόσωπος Κοντέλλης δείχνει πώς τα διεθνή brands λειτουργούσαν μέσω τοπικών συνεργατών για να προσεγγίσουν τον εγχώριο καταναλωτή.


Discover more from advertising history

Subscribe to get the latest posts sent to your email.